Ända sedan Tilda började i skolan har jag tragglat med henne läsning. I tvåan tyckte hennes fröken att det verkade vara något skumt med Tildas syn, vilket visade sig vara rätt, eftersom hon skelade kraftigt på nära håll. Hon fick glasögon, som blev starkare och starkare, och i fyran blev hon opererad.
Läsningsstarten blev försenad, och fortfarande avskyr hon att läsa. Jag har försökt och försökt, läst med henne, hon har fått läst själv mot belöning mm, men inget hjälper, och nu har jag faktikt börjat gett upp. Att lirka och puscha någon i många år, när personen inte vill själv, är inte kul. Hon är fjorton år och borde förstå att det kommer att bli allt viktigare att få upp hastigheten ytterligare. Vad ska jag göra? T om hennes gamla fröken Camilla, som Lucas har nu, har gett oss tips på böcker, och hon frågar regelbundet hur det går för Tilda. Tilda träffade henne själv idag, och Camilla frågade hur det gick med boken. Tilda sa; sådär...Då sa Camillla; men du har inte läst så långt, va? Nej, sa Tilda, bara 100 sidor. 100 sidor hade hon läst för två veckor sedan också!! Så jag undrade om det verkligen var sant, men då skrattade hon och sa att;- nej jag har bara läst 87. Jag fick spader, och låste in mig på mitt rum, UPPGIVEN!
1 kommentar:
Det är inte lätt att påverka en annan människa och som förälder kan man ju rent ut sagt bli galen ibland. Om hon nu inte gillar böcker, läser hon något annat? Om det är hastigheten som ska bli bättre är det inte avhängt att det är just böcker hon ska läsa. Det finns många bra digitala fiktionstexter att läsa och andra nätbaserade texter som kanske lockar henne mer!? För att utveckla förståelsen är det förstås viktigt att läsa mer komplexa texter, men det finns andra vägar in till denna typ av läsning, än bara skönlitteratur, även om skönlitteraturen är en väldigt bra väg. Hav förströstan, Mathilda är en smart tjej. Jag är övertygad om att hon hittar fungerande strategier!!
Men det är klart, ur föräldra- och vuxensynpunkt förstår jag din frustration.
kram C
Skicka en kommentar